Wydawać by się mogło, że referencje sprawdzają się jedynie w przypadku osób prywatnych – najczęściej to właśnie one zwracają się do swojego pracodawcy z prośbą o wystawienie referencji, które mają pomóc im w dalszej drodze zawodowej. Na tym jednak nie kończą się możliwości wykorzystania referencji.

 

Warto pamiętać, że referencje mogą mieć istotne znaczenie również dla przedsiębiorstwa. Opinia wystawiana przez daną firmę dla innej stanowi najczęściej podsumowanie ich współpracy – pokazuje, jak długo ona trwa, jaki jest jej zakres, jakie projekty zostały zrealizowane dotychczas. Warto mieć zatem na uwadze, że firma niezadowolona ze współpracy nie tylko nie będzie chciała jej kontynuować, ale też nie wystawi tego rodzaju pochlebnej opinii.

Czym kierować się przy wyborze partnera dla swojej firmy?

Decyzja o wyborze partnera biznesowego, nie tylko w zakresie świadczenia usług językowych, powinna wynikać z rozważenia co najmniej kilku czynników. Podstawą kwestią wydaje się sprawny i bezproblemowy kontakt z przedstawicielami danej firmy – bez tego trudno mówić o porozumieniu w przypadku potencjalnej współpracy przy projektach realizowanych w przyszłości. Wiarygodnym i miarodajnym świadectwem jakości realizowanych przez firmę usług są z pewnością certyfikaty i członkostwa w organizacjach branżowych, które potwierdzają, że firma spełnia standardy i wymagania narzucone przez zewnętrzne podmioty kontrolujące poziom świadczenia usług. Niezwykle istotną kwestią jest także pozycja przedsiębiorstwa – to, ile lat funkcjonuje na rynku, jak prezentuje się jego portfolio, kim są jego klienci. Niebagatelne znaczenie mają zatem referencje.

O czym świadczą referencje od klientów?

Jeśli decyzyjny pracownik czy też właściciel danej firmy poświęca swój czas na podsumowanie współpracy i określa ją jako owocną – co więcej, podpisuje się własnym imieniem i nazwiskiem, które ma figurować w oficjalnych materiałach marketingowych kontrahenta, oznacza to, że swoim autorytetem poświadcza wiarygodność wystawionej opinii. Jeśli zatem klienci firmy, która ma zostać Państwa partnerem na przykład w zakresie tłumaczeń, chętnie dzielą się pozytywnymi odczuciami związanymi ze współpracą, dlaczego i Państwo nie mieliby zdecydować się nawiązanie kontaktu i przekonanie się o rzetelności firmy i jakości świadczonych przez nią usług?